mandag den 26. august 2013

Ko-venlig Hyggeost ?!?

En ting jeg var rigtig vild med som Omni og vegetar var ost, og især hytteost. Så da jeg så Henriette's video og billede på instagram af vegansk hytteost, var der jo ingen tvivl om at det måtte prøves.

Så jeg gav mig igang med denne næsten uhyggelig nemme opskrift:

Bring 1 liter Soya drik i kog, tilsæt ½ dl citron saft i det øjeblik soyadrikken koger, rør rundt et øjeblik, 10 sekunder er fint, tag gryden af varmen og vent.... og se lige hvad der sker:



Efter et kvarters tid har "osten" samlet sig øverst i gryden, og du kan tage det op med en ske. Jeg synes min version blev lidt for fugtig, (jeg lod det vist koge lige længe nok), så i stedet for at tage osten fra med en ske, hældte jeg hele hærligheden op i en sigte, og lod "soyavallen" løbe fra ligeså langsomt.


Så skal hele molevitten bare krydres, og her sætter kun fantasien grænser. Jeg brugte salt, peber, gærflager (meget vigtig ting), karry og purløg fra haven.

Tjek lige Henriette Vesterbak's blog ud, hun kan altså noget i et køkken: henriettevesterbak.wordpress.com





Jeg fulgte Henriette's gode rod, og brugte soyavallen i en omgang boller. Så her er resultatet, nybagte boller med ko-venlig hytteost:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar