tirsdag den 27. august 2013

Smuk efterårs suppe

Inspireret af min sensommersnue, gik jeg i dag i køkkenet for at helbrede migselv med en smuk orange Hokkaido suppe med vitaminer så store at spræller !




Så here goes, min smukke efterårs suppe med grøn pynt.

Suppen:
1 Hokkaido græskar
2 Løg
4 fed Hvidløg
4 Gulerødder
1 rød Peberfrugt
3 Kartofler
1½ GrøntsagsBouillon terning
Vand
Salt
Peber
Chili
Røget paprika

Tit og ofte når man læser opskrifter på suppe, skal grøntsagerne svitses i olie for de bringes i kog. Men jeg er ikke den store fan af tilsat olie, så min suppe-historie er uden svits og olie. Men til gengæld får de grøntsager, der skal bruge lidt længere tid om at blive møre, et ekstra start drøn i en smule vand.

Jeg har dog lavet den helt nemme version denne gang, og skåret alle grøntsagerne i små bitte stykker, og bare ladet det hele koge sammen i 20 minutter.

Skræl og flæk græskaret, fjern kernerne og skær græskar "kødet" i tern. Hæld hokkaido tern, kartofler i tern, snittede løg og de 4 fed hvidløg i gryden sammen med peberfrugt, gulerødder, bouillon  og krydderier. Hæld vand i, så grøntsagerne kun lige er dækket, og lad koge i 15 - 20 minutter alt efter hvor store stykker du har skåret gulerødder, kartofler og græskar i. De skal være møre.
Blend suppen, så den er fin og jævn, og smag til med flere krydderier. Jeg har været så fræk at tilsætte en spiseske fuld flydende chili i denne omgang suppe, da jeg havde en stædig forkølelse, der skulle brændes ud :) Med flydende ild, skal ondt uddrives !

Det skal lige siges, at mere hvidløg, røde linser, selleri eller andet sjovt garanteret kun vil gøre hele herligheden endnu mere fantastisk.



Pynten:
Edamame soyabønner
Fint snittet Hvidkål
Grønne Linser

Skyld og kog de grønne linser. Bring let saltet vand i kog, lad edamame bønnerne og hvidkålet få et par minutter i kog. Men ikke for længe. Hæld vandet fra og rør de kogte grønne linser i. Og så er der pynt ;)

Tilsæt eventuelt en smule soya fløde, det pynter så fint. Og så er hjemmebagte flutes eller boller også altid et hit til suppe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar